ریاضی رمز موفقیت

نمونه سوال ؛ نکات مهم ؛ دانستنی ها و... ریاضی

ریاضی رمز موفقیت

نمونه سوال ؛ نکات مهم ؛ دانستنی ها و... ریاضی

از عجایب ریاضی

اگر عدد مذکور را در دو ضرب کنیم، حاصل: 285714 میشود!-به ارزش مکانی 14 توجه کنید.

اگر این عدد را در سه ضرب کنیم حاصل: 428571 میشود!-به ارزش مکانی 1 توجه کنید.

اگر این عدد را در چهار ضرب کنیم حاصل: 571428 میشود!-به ارزش مکانی 57 توجه کنید.

اگر این عدد را در پنج ضرب کنیم حاصل: 714285 میشود!-به ارزش مکانی 7 توجه کنید.

اگر این عدد را در شش ضرب کنیم حاصل: 857142 میشود!-سه رقم اول با سه رقم دوم جا بجا شده.

اگر این عدد را در هفت ضرب کنیم حاصل: 999999 میشود.

این عدد به تازگی کشف نشده! بلکه هزاران ساله که به عنوان یه عدد جالب مورد توجه بوده. 142857 در واقع دوره گردش عدد 1/7 هست و خاصیتهای جالب دیگه ای هم داره.

همونطور که میبینید، مضارب این عدد همه یا 142857 (با گردش حلقوی) هستند یا 999999 . جالب اینجاست که برای اعداد بزرگتر هم این روند به صورت دیگه ای ادامه داره

مثلا 8*142857 میشه 1.142.856، حالا اگه رقم اول رو با 6 رقم بعد جمع کنید حاصل میشه: 142.857

و مثلا 42*142857 میشه 5.999.994، حالا اگه رقم اول رو با 6 رقم بعد جمع کنید حاصل میشه: 999.999

و 142857*142857 میشه 20.408.122.499، حالا اگه 5 رقم اول رو 6 رقم بعد جمع کنید حاصل میشه: 142.857

راهبردهای حل مسئله کلاس هفتم

)راهبرد رسم شکل :
 کشیدن شکل برای بهتر فهمیدن مسئله و یا پیدا کردن راه حل آن می­باشد. راهبرد رسم شکل ، بهترین شروع برای حل مسئله است . طبیعی ترین راهبردی که به ذهن دانش آموز می رسد رسم شکل است. بسیاری از مسائل با کشیدن ی شکل مناسب یا مسأله به طول کامل حل یا راه حل آنها آشکار می شود. اغلب معلمان این راهبرد ( راه حل) را در حل مسأله ها از دانش آموزان نمی پذیرند به همین دلیل این راهبرد طبیعی کم کم کنار گذاشته می شود.
 2) راهبرد الگویابی :
 کشف رابطه بین جمله­ های عددی و یا شکل­های هندسی در مسئله است .
3)راهبرد زیر مسئله :
 مسئله­ های پیچیده و چند هدفی را به مسئله­ های کوتاه و سلسله­ وار تقسیم کرده و با حل آن­ها ، مسئله حل خواهد شد. تشخیص زیر مسأله ها و حل آنها ، راهبرد مهمی برای حل مسأله های ترکیبی است.
در این راهبرد 2 نکته قابل توجه است :
*     تشخیص زیر مسئله­ ها
*     نوشتن مسئله­ های کوچک و حل آنها برای رسیدن به پاسخ نهائی مسئله      
4)راهبرد مسئله ی ساده تر مرتبط با مسئله ی اصلی :
 گاهی مسأله پیچیدگی هایی دارد که نمی توان آن را به راحتی حل کرد . اما وقتی آن را ساده می کنیم، یا حل و یا روش حل آن ظاهر می شود. وقتی مسأله درحالت ساده تر بررسی شد یا یک الگو یابی می توان آن را به حالت کلی تعمیمی داد. ساده کردن عددها و داده ها نیز بخشی از این راهبرد است.
5) راهبرد سازمان دهی­داده­ها و جدول نظام­دار :
 سازمان­دهی­ داده­ ها از طریق جدول نظام­دار ، ما را یاری می­دهد که بتوانیم الگویی را از دل آنها کشف کنیم و اطلاعات پنهان در داده­ ها را به دست آوریم .
6) راهبرد حدس و آزمایش :
دانش­ آموز پاسخ مسئله را حدس می­زند ، پس از بررسی حدس و آزمایش کردن آن ، حدس بعدی را با استدلالی منطقی مشخص می­کند. با ادامه دادن این فرآیند، کم کم خود به پاسخ درست مسئله می­رسد.
7)راهبرد حذف حالت­های نا مطلوب  :
حذف حالت های نامطلوب ، یعنی کنار گذاشتن حالت هایی که با شرایط و فرضیات مسأله تطبیق ندارند تا رسیدن به پاسخ و حالت مطلوب که مورد نظر مسأله است.با دسته بندی کردن پاسخ­های احتمالی با توجه به داده­ های مسئله حالت­های نامطلوب حذف شده و پاسخ درست مشخص خواهد شد .
8)راهبرد روش جبری و تشکیل معادله :
برای استفاده از این روش 5 گام زیر باید رعایت شود :
1)خواندن مسئله بادقت    
2) انتخاب نماد برای تغییر                
3)نوشتن معادله                 
4)حل معادله                
5)آزمایش کردن پاسخ

 

دانستنی ریاضی ( مهم)

آیا می دانستید در ریاضی عملی به نام تفریق وجود ندارد و آنچه به نام تفریق میشناسیم در واقع نوعی عمل جمع اعداد صحیح است ؟
و اما چرایی مطلب :
در دوره ی ابتدایی هرگاه به یک دانش آموز بگوییم2=3-
5 این عمل را ذهنی اینگونه بیان میکند ؛ 5 شکلات داشتم و 3 تای از آنها را خوردم پس 2 تا از آنها باقی می ماند اما وقتی بگوییم5-3 دانش آموز با توجه به تفسیری که برای این موارد دارد آنرا ناممکن عنوان  میکند و علت بیشتر به عدم آشنایی با اعداد صحیح برمی گردد در حالیکه وقتی پاسخ 2=3-5 را میدهد در واقع و ندانسته در حال حل این تساوی است 2=(3+) +(5-) بنابراین وقتی بخواهیم تساوی 5-3 را حل کنیم باید (5-) + (3+) را مورد بررسی قرار داده و آن را حل کنیم که مطمئنا" پاسخ 2- خواهد بود

سخن آغازین

با درود  و خوش آمد گویی ؛ ما در اینجا آمده ایم تا دست یاری به سوی هم دراز کنیم ؛ باشد تا با دست گیری از هم گامی به سوی فراگیری بهتر درس ریاضی و افزودن معلومات خود برداریم .
چشم انتظار مساعدت شما هستیم ؛ انتقادات و پیشنهادات شما را چراغ راه خود قرار خواهیم داد
تــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوجـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
در صورت نیاز و یا هرگونه مشکل و یا سوال می توانید با این شماره تماس بگیرید و یا از طریق واتس اپ یا تلگرام (گوشی همراه) مشکل و سوال خود را مطرح نمایید
09166205399