ریاضی رمز موفقیت

نمونه سوال ؛ نکات مهم ؛ دانستنی ها و... ریاضی

ریاضی رمز موفقیت

نمونه سوال ؛ نکات مهم ؛ دانستنی ها و... ریاضی

معجزه ای به نام زرد چوبه

زردچوبه علاوه بر این که طعم خوبی به غذا می‌دهد و آن را خوش‌رنگ می‌کند خواص درمانی زیادی هم دارد.

--------------------------------------------------------------------------------

تا بحال با دقت به نیمرویی که زردچوبه روی آن پاشیده شده است نگاه کرده‌اید؟ این بار دقت کنید. مانند یک تابلوی نقاشی است. این زیبایی و طعم مدیون ادویه‌ای است که در هر آشپزخانه‌ی پیدا می‌شود. حتماً شما هم از این ادویه در بسیاری از خورش‌ها و غذاهایتان استفاده می‌کنید. زردچوبه علاوه بر این که طعم خوبی به غذا می‌دهد و آن را خوش‌رنگ می‌کند خواص درمانی هم دارد. برای آشنایی با خواص درمانی این ادویه‌ی پرطرفدار با ما باشید.

زردچوبه و خداحافظی با سرطان

همین زردچوبه‌ی خودمان دارای ترکیباتی است که خواص آنتی اکسیدانیِ بسیار قوی دارد. قدرت آنتی اکسیدانی زردچوبه نیز تمام قد در برابر سرطان می‌ایستد. محققان مطالعات زیادی روی زردچوبه انجام داده و می‌دهند. نتایج یکی از این پژوهش‌ها که روی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان روده انجام شد نشان می‌دهد تومورهای موش‌هایی که زردچوبه مصرف کرده‌اند به میزان 60 درصد کاهش یافته است. این یک نتیجه‌ی فوق‌العاده است. بررسی‌هایی که روی انسان‌ها انجام شد نیز خوشبختانه نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است. پس برای پیشگیری از سرطان و سلامت بدنتان به تمام غذاهایتان زردچوبه اضافه کنید.

سلامت کبد با زردچوبه

اگر داروهای آنالژزیک (بی حسی) مصرف می‌کنید برای مراقبت از کبدتان حتماً زردچوبه را دریابید. البته حواستان باشد برای سالم بودن صرفاً نمی‌توان به یک ماده‌ی غذایی یا یک داروی خاص اعتماد کرد.
اگر از درد مفاصل (آرتریت، آرتروز و غیره) رنج می‌برید مصرف زردچوبه را بالا ببرید.
این ادویه به اندازه‌ی داروهای ضدالتهاب و حتی بیشتر از آن‌ها موثر است
شما باید حواستان به همه‌ی چیزهایی که می‌خورید و می‌نوشید باشد. داشتن کبدی سالم نیز مستلزم این است که غذاها و نوشیدنی‌های سالمی میل کنید. وگرنه زردچوبه و یا هر ماده‌ی غذایی دیگر به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند.

زردچوبه برای کنترل کلسترول بالا

برگه‌ی آزمایش خون را به دستتان می‌دهند: کلسترول خونتان بالاست! به همین سادگی خیلی از غذاها را نمی‌توانید با خیال راحت میل کنید. مدام باید حواستان باشد چرب، شور و شیرین نخورید. حتی مجبور می‌شوید سیگار را ترک کنید (البته این یکی خیلی هم خوب است). در این مواقع زردچوبه به دادتان می‌رسد. مصرف این ادویه‌ی خوش رنگ میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد و شما را از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی حفظ می‌کند. البته باز حواستان باشد زردچوبه به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند. همین طور که از خواص آن بهره می‌برید سیگار را ترک کنید، هر روز نیم ساعت پیاده روی داشته باشید، غذاهای سالم و کم چرب میل کنید. خلاصه اینکه حواستان به سلامت قلب نازنینتان باشد.

زردچوبه و درد مفاصل

اگر از درد مفاصل (آرتریت، آرتروز و غیره) رنج می‌برید مصرف زردچوبه را بالا ببرید. این ادویه به اندازه‌ی داروهای ضدالتهاب و حتی بیشتر از آن‌ها موثر است.

زردچوبه و زخم جراحت

دستتان را می‌برید و یا زخم جزئی بر می‌دارید. بعد از این که به خوبی جای زخم یا بریدگی را ضدعفونی کردید مقداری پودر زردچوبه روی آن بریزید. این ادویه اجازه نمی‌دهد که زخم شما عفونی شود.

از این گذشته زردچوبه باعث می‌شود خیلی زود جای زخم خوب شود. البته حواستان باشد اگر خدای نکرده تقریباً یک بند انگشت را بریدید و یا زخمتان عمیق است باید اورژانس خبر کنید و حتماً خودتان را به بیمارستان برسانید. در این گونه مواقع کار از زردچوبه و غیره گذشته است و حتی اگر انگشتتان را در ظرف زردچوبه هم فرو کنید تأثیری نخواهد داشت!

زردچوبه در جوار ادویه های دیگر

توصیه می‌کنیم به غذاهایتان زردچوبه به همراه کمی روغن و فلفل سیاه اضافه کنید. حتماً در قفسه‌های آشپزخانه ادویه‌های دیگری هم دارید مثل دارچین، میخک، خردل، زنجبیل، پاپریکا. در این صورت که عالی است. به تمام غذاهایتان از این ادویه‌ها اضافه کنید. خاصیت زردچوبه در جوار ادویه‌های دیگر بیشتر و بیشتر می‌شََ

نکته هایی در مورد چند ضلعی ها


تعریف چند ضلعی :
هر خط شکسته بسته را چند ضلعی می نامند . مثلث یک چند ضلعی (سه ضلعی) است. اگر یکی از زوایای داخلی چند ضلعی بزرگتراز 180 درجه باشد،چند ضلعی را مقعر و در غیر این صورت چند ضلعی را محدب می نامند.

نکته 1 :
مجموع اندازه های زوایای هر n ضلعی برابر  180*(2-n )درجه است.
برای مثال ، مجموع اندازه های زوایای یک هفت ضلعی برابر با 900درجه است.

نکته 2 :
تعداد قطرهای هر n ضلعی محدب برابر با

½ (n)(n-3)

است.

نکته 3 :
در چند ضلعیهای منتظم با تعداداضلاع زوج، اضلاع مقابل بر هم ، با هم موازیند.
نکته 4 :
در هر چند ضلعی منتظم با تعداد اضلاع فرد، عمودمنصف هر ضلع ، نیمساز زاویه مقابل به آن ضلع است. که این عمود منصف (یا نیمساز) محور تقارن آن چند ضلعی است
متوازی الاضلاع
چهار ضلعی است که هر دو ضلع آن موازی باشند. در متوازی الاضلاع، فاصله هر دو ضلع مقابل به هم را ارتفاع می نامند.

الف) در هر متوازی الاضلاع، اضلاع مقابل با هم برابر هستند.

ب)درهر متوازی الاضلاع زاویه های مقابل برابرند و هر دو زاویه مجاور یک ضلع مکمل یکدیگرند. همچنین مجموع دو زاویه مجاور برابر 180 درجه است.

ج) در هر متوازی الاضلاع قطرها منصف یکدیگرند.

د) در هر متوازی الاضلاع نقطه تقاطع دو قطر مرکز تقارن آن شکل است.

ه‍) مساحت متوازی الاضلاع برابر با حاصلضرب قاعده در ارتفاع وارد بر آن است.

ز) در هر متوازی الاضلاع، نیمسازهای داخلی دو به دو بر هم عمودند.

 

لوزی

لوزی متوازی الاضلاعی است که چهار ضلع آن با هم برابر باشند. بنابراین لوزی کلیه ویژگیهای متوازی الاضلاع را دارد.

مساحت و محیط لوزی :
مساحت لوزی برابر نصف حاصلضرب اندازه های دو قطر است.

نکته 1 :
از هر لوزی یک دایره محاطی می گذرد.
کایت یا شبه لوزی ، چهار ضلعی محدبی است که دارای دو جفت اضلاع مجاور مساوی با دو اندازه مختلف باشد. در واقع کایت چهار ضلعی محدبی است که دارای دو قطر عمود بر هم باشد و فقط یکی از قطرها منصف قطر دیگر باشد. قطری که منصف قطر دیگر است، محور تقارن کایت و همچنین نیمساز دو زاویه مقابل است. مساحت کایت مانند مساحت لوزی محاسبه می شود.
مستطیل
مستطیل متوازی الاضلاعی است که یک زاویه آن قائمه باشد. بنابراین مستطیل کلیه ویژگیهای متوازی الاضلاع را داراست. خطی که وسط دو ضلع مقابل را به هم وصل کند محور تقارن مستطیل است. بنابراین مستطیل دو محور تقارن دارد.

نکته 1 :
مساحت مستطیل برابر حاصلضرب طول در عرض آن است.

نکته 2 :
بر مستطیل یک دایره محیطی می گذرد.
مربع

مربع مستطیلی است که چهار ضلع آن با هم مساوی باشد و یا می توان گفت ، مربع لوزی است که یک زاویه آن قائمه باشد. بنابراین مربع کلیه ویژگیهای متوازی الاضلاع، مستطیل و لوزی را دارد.

نکته 1 :
در هر مربع قطرها بر هم عمود و با هم برابر و هر کدام محور تقارن شکل هستند.

نکته 2 :
مربع چهار محور تقارن (به تعداد اضلاع) دارد. مربع یک چهار ضلعی منتظم است و کلید ویژگیهای چند ضلعی منتظم را داراست.
مساحت و محیط مربع : مساحت مربع برابر مجذوب یک ضلع است.

 

ذوزنقه

هر چهار ضلعی که فقط دو ضلع آن با هم موازی باشند، ذوزنقه نامیده می شود. دو ضلع موازی را قاعده ها، و دو ضلع غیرموازی را ساقها می نامند. اگر دو ساق ذوزنقه با هم مساوی باشند ذوزنقه را متساوی الساقین می نامند، اگر یکی از ساقها بر دو قاعده عمود باشد ذوزنقه را قائم الزاویه می نامند.

نکته 1 :
در هر ذوزنقه دو زاویه مجاوز بر هر ساق مکمل یکدیگرند.

نکته 2 :
در هر ذوزنقه متساوی الساقین دو قطر با هم و همچنین دو زاویه مجاور به هر قاعده با هم برابر هستند.

نکته 3 :
پاره خطی که دو سر آن وسط های دو ساق ذوزنقه باشد، موازی دو قاعده آن ذوزنقه و اندازه آن برابر نصف مجموع اندازه های دو قاعده ذوزنقه است.

مساحت ذوزنقه :
مساحت ذوزنقه با نصف حاصلضرب مجموع دو قاعده درارتفاع آن برابر است.
چهار ضلعی های محیطی
چهار ضلعی محیطی چهار ضلعی است که اضلاع آن بر یک دایره مماس باشند.

نکته 1 :
درهر چهار ضلعی محیطی مجموع دو ضلع مقابل با مجموع دو ضلع مقابل دیگر برابر است.


چهارضلعی های محاطی
چهار ضلعی محاطی چهار ضلعی است که رأسهای آن بر یک دایره واقع باشد.

نکته 1 :
در هر چهار ضلعی محاطی مجموع دو زاویه مقابل 180 درجه است.